Up and Coming Tour: San Juan,Puerto Rico 05-27-201

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Up and Coming Tour: San Juan,Puerto Rico 05-27-201

Postby ejconnor » Wed Apr 07, 2010 12:07 am

Did anyone see Paul in Puerto Rico? I cannot find any news about his show there last night.
ejconnor
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Re: Puerto Rico

Postby ejconnor » Wed Apr 07, 2010 12:19 am

A friend in Puerto Rico sent me this article for those who can read Spanish:

Beatle hasta la eternidad
Pese a todos los éxitos que ha cosechado en solitario, Paul McCartney parece destinado a ser recordado más que nada por el hechizo mundial urdido por los fabulosos cuatro de Liverpool

/ Por Jorge L. Pérez
Allá para mediados de los años setenta, un periodista de la famosa publicación musical inglesa New Musical Express (NME), mejor conocida como ‘ENEMY’ tanto por los músicos de entonces como los de ahora, inició el artículo basado en una entrevista con Paul McCartney más o menos de la siguiente manera:

“¿Cómo uno le dice a un hombre que ha vendido millones de discos, que es una de las figuras más conocidas del mundo, condecorado por la reina de Inglaterra y, para colmo, nada menos que un ex Beatle, que su último disco es un pedazo de m...?”.

El disco en cuestión era probablemente ‘Venus and Mars’, uno de los menos cotizados del catálogo del cantante y bajista, pero aunque la actitud del articulista formaba parte del estilo habitual de NME -en otra célebre entrevista, con David Gilmour, de Pink Floyd, la primera pregunta había sido ‘¿cuándo te lavaste el pelo por última vez?’- el tono negativo también refleja lo bajo que para esa época había caído ya McCartney a ojos de la crítica.

De hecho, puede decirse que, con la posible excepción de Ringo Starr -a quien nadie tomó nunca en serio, ni él mismo- McCartney fue el ex Beatle que más rápido cayó en desgracia con los críticos después del rompimiento de la banda que cambió la historia de la música en los años sesenta. Y esto a pesar de que, lo que no es necesariamente una contradicción, también fue, por mucho, el que más éxito comercial ha tenido.

¿Se siente satisfecho o satisfecha con el trabajo que realizan los legisladores de Puerto Rico?


No
Una prueba irrefutable: la enciclopedia musical de internet, Allmusic.com, enumera que, en los primeros 12 años de su carrera post-Beatles, nueve de los sencillos y siete de los álbumes de McCartney alcanzaron el primer lugar en ventas en los Estados Unidos.

Pero el problema era que mientras en los años sesenta a McCartney y los Beatles se les consideraba dioses infalibles, y se confería a sus discos una profundidad artística y social raras veces vista en la historia de la música popular, el McCartney de los setenta, por el contrario, cometía el pecado de ser ligerito y comercial.

Era el McCartney de ‘Silly Love Songs’, de ‘My Love’, y el tema de James Bond ‘Live and Let Die’.

El mismo Lennon llegó a censurarle lo que consideraba un comercialismo insoportablemente empalagoso, hasta el extremo de que le dedicó una canción: ‘How Do You Sleep?’ (‘¿Cómo puedes dormir?’)

En efecto, puede decirse que para la crítica en general, Lennon y en menor grado Harrison también, fueron los que siguieron alargando la mística alfombra mágica de la profundidad de los Beatles, aunque, a la larga, ninguno alcanzó los sublimes niveles de productividad de los años sesenta.

Y Juan Carlos del Valle, baterista y líder de la banda tributo de los Beatles, The Jukebox, no dudaría en coincidir con los que opinan que, por separado, los cuatro Beatles nunca pudieron igualar la grandeza artística de la banda original.

“Paul logró muchas cosas buenas, pero cuando también grabó algunas canciones medio raras, ¿quién se lo iba a decir?”.

“No tenía a un John Lennon que le sirviera de filtro”, continjó, “y, a su vez, Lennon no tenía a un Paul McCartney que le dijera: ‘Oye, John, estás siendo demasiado repetitivo’”.

Para colmo, no eran pocos -incluyendo, en cierta medida, a John, George y Ringo- los que pensaban que McCartney había sido quien había acabado con los Beatles: después de todo, fue él quien hizo el anuncio de la disolución definitiva el 10 de abril de 1970, lo que quiere decir que el próximo viernes se cumplen 40 años de aquel maremoto musical.

Además, apenas una semana después del anuncio, salía al mercado ‘McCartney’, su primer disco como solista, lo cual también fue considerado por algunos como un clásico ejemplo de oportunismo comercial.


CRISIS DESPUÉS DE LA MUERTE DE LENNON

Aunque McCartney llevaba años distanciado de su viejo compañero, el asesinato de Lennon, ocurrido en diciembre de 1980, provocó que cancelara la gira que en esos momentos llevaba a cabo Wings y cayera en aislamiento y depresión. Sin embargo, ya para febrero de 1981 surgió información de que se le había visto en la cercana isla caribeña de Montserrat junto a Linda y su hijito, James -quien, de paso, cuenta hoy en día con 32 años y está a punto de sacar su primer disco.

Se hablaba de la posibilidad de que junto a los otros Beatles sobrevivientes -Ringo y George-, McCartney grabara algunas canciones en memoria de John.

De inmediato El Nuevo Día envió allí al fotógrafo Gary Williams, en una misión kamikaze de dar con el ex Beatle.

Después de dar muchas vueltas por la isla, Gary, quien acompañaba a un reportero de The Associated Press, logró tomarle fotos en la lejanía, pese a las protestas de McCartney, quien negaba que fuera a haber una reunión de los Beatles y pedía que se respetara su privacidad.

“En un momento vimos que él salió hacia nosotros con su camioneta y, a propósito, nos golpeó el carro con ella”, recuerda Williams, quien reside ahora en Arizona.

“Entonces se bajó: estaba tan furioso que yo pensaba que iba a caernos a golpes…”.

Pero McCartney se calmó rápidamente.

“Terminó dándonos una entrevista de 45 minutos allí mismo en la acera, mientras yo le tomaba fotos”, dice Williams.

En determinado momento, su esposa, Linda Eastman -la heredera de la familia Eastman (Kodak) y, a su vez, una destacada fotógrafa que murió de cáncer en 1998- se acercó en su carro y le preguntó a Paul si todo andaba bien.

“Sí, tranquila…”, le dijo él, quien le dijo que siguiera de largo y se quedó conversando.

Luego trascendió que, además de vacacionar, McCartney habia ido a Montserrat a utilizar el estudio de grabación que tenía alli George Martin, quien habia sido el productor de los discos de los Beatles. Allí, entre febrero y marzo, terminó de grabar su disco ‘Tug of War’, el primero que hacía con Martin desde los años sesenta.

Entre las figuras que viajaron a Montserrat a colaborar en la grabación se encontraron Ringo, Elton John y Stevie Wonder, con quien grabó ‘Ebony and Ivory’ para el disco que, al salir en 1982, conquistó críticas muy favorables y se posó al tope de las listas de ventas de EE.UU., Inglaterra y otras partes del mundo.

Según dijeron los críticos entonces, la reciente pérdida de quien habia sido su principal colaborador con los Beatles, Lennon, tal vez había provocado en McCartney un incontrolable deseo de volver a colaborar con figuras de primer orden... y la inspiración para aspirar de nuevo a su antigua grandeza.


DE VUELTA A LA CREATIVIDAD

El disco de estudio más reciente que lleva su nombre, ‘Memory Almost Full’ (2007), cosechó grandes elogios, y éste fue seguido por el igualmente laureado ‘Electronic Arguments’, por lo que puede decirse que Sir Paul llega a Puerto Rico atravesando tal vez uno de los mejores momentos de su larga carrera.

Aunque no fuera así, naturalmente, hay muchos que no titubearían en pagar lo que fuera por ir a verlo.

Entre ellos Alberto Carrión, quien, a principios de la semana pasada, dijo: “Ya tengo mis taquillas”.

Esto a pesar de que Carrión coincide en la apreciación de que ninguno de los Beatles hizo individualmente lo que en conjunto.

“Aunque ciertamente hicieron grandes cosas después de los Beatles, la magia que ocurrió ahí, cuando estaban juntos, fue algo muy especial”, comentó.

“Son los dos compositores más influyentes de la música pop de toda la vida”.

Pero más importante, para él, ha sido la vigencia de una música que nació a mediados de los sesenta y que continúa representando buena parte del repertorio actual de McCartney.

“Mis tres hijas son más fanáticas de los Beatles que yo mismo”, dijo Carrión.

“En cierta medida me da pena, porque eso quiere decir que esta generación -y otras anteriores- no ha vivido una explosión musical como la que hubo en los sesenta”, dijo.

Entretanto, Juan Carlos del Valle, de The Jukebox, confió que él no tan sólo tiene su taquilla desde hace tiempo, sino que sus tres compañeros también.

“Ya tenemos un pie dentro del Coliseo”, bromeó, “en arena”.

Para ninguno de ellos será la primera vez que vean y escuchen en vivo a Sir Paul.

“Los cuatro estuvimos en el Madison Square Garden en su gira de 2005”, recordó.

“Luego, dos de los muchachos fueron a verlo en el Fenway Park, de Boston y yo lo vi también en su gira de 1992”.

“Pero esta vez va a ser muy especial, por ser aquí”.

Aclaró, riéndose, que “no vamos a ir uniformados como los Beatles... pero vamos a estar allí vestidos de civil, como cuatro fanáticos más... y disfrutando de lo lindo”.
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Re: Puerto Rico

Postby ejconnor » Wed Apr 07, 2010 12:21 am

My friend in Puerto Rico also added this note:

"everyone said that was great one of the best concrt that came to PR."
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Re: Puerto Rico

Postby amazedbypaul » Wed Apr 07, 2010 12:35 am

Pretty poor video but it was all I could find about the show. Pretty strange there has not been more out there on this show.I found this on you tube. Wasn't this Paul's first concert there ever? you would think there would be more media coverage.

http://www.youtube.com/watch?v=WNs8C8Y41OU
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Re: Puerto Rico tranlation

Postby drbecky » Wed Apr 07, 2010 5:57 pm

Re: Puerto Rico

Postby ejconnor "Wed Apr 07, 2010 12:19 am
A friend in Puerto Rico sent me this article for Those Who Can Read Spanish:

Beatle to eternity
Despite all the successes you've harvested solo, Paul McCartney seems destined to be remembered more than anything for the world spell woven by the Fab Four from Liverpool

/ By Jorge L. Perez
Beyond the mid-seventies, a journalist from the famous British music publication New Musical Express (NME), better known as 'Enemy' both by the musicians of that time as now, started the article based on an interview with Paul McCartney more or less as follows:

"How do you tell a man who has sold millions of records, which is one of the world's best known figures, decorated by the Queen of England and, even worse, nothing less than a former Beatle, his latest album is a piece of m. ..?".

The album in question was probably 'Venus and Mars', one of the least quoted in the catalog of the singer and bassist, but although the attitude of the writer was part of the NME-usual style of another famous interview with David Gilmour of Pink Floyd The first question was 'When did you wash your hair last?' - the negative tone also reflects how low that time McCartney had fallen in the eyes of the critics.

In fact, one can say that with the possible exception of Ringo Starr, whom nobody ever took seriously, he himself was the ex-Beatle McCartney fastest fell out of favor with the critics after the breakup of the band that changed the history of music in the sixties. And this despite the fact that it is not necessarily a contradiction, was also by far the most commercially successful ever had.

Are you satisfied or satisfied with the work done by legislators of Puerto Rico?

Yes
Not
Irrefutable proof: the free internet music, Allmusic.com, lists, in the first 12 years of post-Beatles career, nine singles and seven of the McCartney albums reached the top spot in U.S. sales .

But the problem was that while in the sixties McCartney and the Beatles were considered infallible gods, and conferred upon his records a social and artistic depth rarely seen in the history of popular music, McCartney seventies, Instead, he committed the sin of being ligerito and commercial.

McCartney was the 'Silly Love Songs', 'My Love' and the James Bond theme 'Live and Let Die'.

Lennon himself came to censure what he considered an unbearably cloying commercialism, to the extent that he dedicated a song: 'How Do You Sleep? "(" How do you sleep? ")

It may indeed be said that criticism in general, Lennon and Harrison also to a lesser extent, were those who followed the mystical magic carpet extending the depth of the Beatles, but in the long run, none reached the lofty levels of productivity the sixties.

And Juan Carlos del Valle, drummer and leader of the Beatles tribute band, The Jukebox, would not hesitate to agree with those who believe that, separately, the four Beatles were never able to match the artistic greatness of the original band.

"Paul did many good things, but when he also recorded some songs half rare, who was going to say?".

"I had a John Lennon that will serve as a filter," continjó, "and, in turn, Lennon Paul McCartney had to tell him, 'Hey, John, you're being too repetitive'."

To make matters worse, there were few, including some extent, John, George and Ringo-those who thought that McCartney was the one who had finished with the Beatles: after all, it was he who made the announcement of the final dissolution on 10 April 1970, which means that next Friday marks 40 years of this musical tsunami.

Also, just a week after the announcement, leaving the market 'McCartney', his first solo album, which was also considered by some as a classic example of commercial opportunism.


CRISIS AFTER THE DEATH OF LENNON

Although McCartney had for years estranged from his old companion, Lennon's murder, which occurred in December 1980, caused her to cancel the tour at that time was conducting Wings and fell into isolation and depression. However, since February 1981 for information emerged that he had seen in the nearby Caribbean island of Montserrat with Linda and her son, James, who, incidentally, now has 32 years and is due to release their first album.

There was talk of the possibility that with the other surviving Beatles, Ringo and George, McCartney recorded a few songs in memory of John.

New Day immediately sent down to the photographer Gary Williams, in a kamikaze mission to the former Beatle.

After several rounds around the island, Gary, who accompanied a reporter for The Associated Press, was able to take pictures in the distance, despite the protests of McCartney, who refused to go to have a meeting of the Beatles and called for respect their privacy.

"At one point we saw that he came to us with his truck and by the way, we hit the car with her," recalls Williams, who now lives in Arizona.

"Then he got: I was so angry that I thought I would drop us to death ...."

But McCartney died down quickly.

"She ended up giving us a 45-minute interview spot on the sidewalk, while I took pictures," says Williams.

At one point, his wife, Linda Eastman, the heiress of the family Eastman (Kodak) and, in turn, a prominent photographer who died of cancer in 1998 - came in his car and asked Paul if all was well.

"Yes, quiet ..." she told him who told him to long and was talking.

Then it transpired that, in addition to vacation, McCartney had gone to Montserrat to use the recording studio there was George Martin, who had been the producer of albums by the Beatles. There, between February and March, finished recording his album 'Tug of War', the first thing he did with Martin since the sixties.

Among the figures who traveled to Montserrat to assist in the recording were Ringo, Elton John and Stevie Wonder, with whom he recorded "Ebony and Ivory 'for the disc, leaving in 1982, won rave reviews and landed on top of the charts in the U.S., England and elsewhere.

According to the critics said then, the recent loss of one who had been the main contributor to the Beatles, Lennon, perhaps McCartney had brought in an uncontrollable desire to return to work with figures of the first order ... and the inspiration to pick it back to its former grandeur.


BACK TO THE CREATIVE

The most recent studio album that bears his name, 'Memory Almost Full' (2007), garnered high praise, and this was followed by the equally lauded 'Electronic Arguments', so it can be said that Sir Paul arrives in Puerto Rico through perhaps one of the highlights of his long career.

Though not, of course, there are many who would not hesitate to pay anything to see him.

These Alberto Carrión, who, early last week, said: "I have my ticket."

This despite the fact that DAC agrees with the finding that none of the Beatles did what they set individually.

"While certainly did great things after the Beatles, the magic that happened there, when they were together, was something very special," he said.

"They are the two most influential composers of popular music of all life."

But more importantly, he has been the life of a music that started in the mid-sixties and that still represents much of McCartney's current repertoire.

"My three daughters are fans of the Beatles to myself," said Carrion.

"To some extent I feel sorry, because that means that this generation and previous ones, has not lived as a musical explosion that occurred in the sixties," he said.

Meanwhile, Juan Carlos del Valle, The Jukebox, confided that he not only has his locker for some time, but his three companions as well.

"We already have one foot inside the Coliseum," he joked, "in sand."

For none of them will be the first time you see and hear live Sir Paul.

"The four were at the Madison Square Garden during his tour of 2005," he said.

"Then two of the boys went to see him at Fenway Park in Boston and I also saw him on his tour of 1992."

"But this time it will be very special, for being here."

He said, laughingly, that "we will not go in uniform like the Beatles ... but we will be there in civilian clothes, as four fans more ... and most of it. "
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Re: Up and Coming Tour: San Juan,Puerto Rico 05-27-201

Postby Mike » Wed Apr 07, 2010 7:12 pm


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Re: Up and Coming Tour: San Juan,Puerto Rico 05-27-201

Postby ejconnor » Tue Apr 13, 2010 9:08 pm

Thanks for the translation drbecky and thanks Mike for the Youtube links!
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